RAFAKO zaprezentowało swój elektryczny autobus

RAFAKO EBUS 2-980x512Innowacyjne rozwiązania napędu, możliwość zastosowania kolejnych generacji baterii w miarę rozwoju technologii oraz modułowa konstrukcja – pozwalająca na bazie jednego projektu produkować różne wersje pojazdu – to podstawowe zalety elektrycznego autobusu. Pojazd na drogi może trafić już w połowie przyszłego roku.

Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym, optymalnie umiejscowionym w konstrukcji pojazdu.

Autobus zaprojektowany jest w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji ma od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8,5 m. Jego dużą zaletą jest wysokość wynosząca niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. Wysokość 3,2 m uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłoga, a nie jak jest to najczęściej praktykowane – na dachu pojazdu. Uwolniona w ten sposób powierzchnia dachu będzie można wykorzystać np. na ogniwa fotowoltaicznych.

Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW o sprawności rzędu 96%, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (ang. Lithium Titanium Oxide) umożliwi szybkie (ok.15 min) naładowanie baterii do 90% pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10 000.

– Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacznie obniży środek ciężkości autobusu, a w konsekwencji wpłynie na poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – mówi Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w RAFAKO za projekt e-busa. Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań. Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań.

Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych – zapewniający odpowiednią wytrzymałość, a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżacje wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, jak i do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Źródło: RAFAKO